Середа, 29 Жовтня, 2025
  • ГОЛОВНА
  • УЖГОРОД
  • МУКАЧЕВО
  • СУСПІЛЬСТВО
  • ЕКОНОМІКА
  • СПОРТ
  • КУЛЬТУРА
  • АВТО
  • БІЗНЕС
Міжгір'Я
  • ГОЛОВНА
  • УЖГОРОД
  • МУКАЧЕВО
  • СУСПІЛЬСТВО
  • ЕКОНОМІКА
  • СПОРТ
  • КУЛЬТУРА
  • АВТО
  • БІЗНЕС
No Result
View All Result
Міжгір'Я
No Result
View All Result
  • ГОЛОВНА
  • УЖГОРОД
  • МУКАЧЕВО
  • СУСПІЛЬСТВО
  • ЕКОНОМІКА
  • СПОРТ
  • КУЛЬТУРА
  • АВТО
  • БІЗНЕС
Головна АВТО

Без оливи й охолодження: у Мережі показали унікальний двигун Ford із 80-х – Автоновини

Без оливи й охолодження: у Мережі показали унікальний двигун Ford із 80-х – Автоновини
Share on FacebookShare on Twitter

Джерело: Jalopnik

Уявіть собі двигун внутрішнього згоряння, якому не потрібне мастило. Наприкінці 1980-х років інженери Ford не просто уявляли, а й розробили та запатентували таку технологію — концепцію «неохолоджуваного безмасляного» двигуна, яка могла кардинально змінити автомобілебудування, інформує Автопілот з посиланням на Jalopnik.

Ідея, хоч і радикальна, на папері виглядала геніально простою. Замість традиційної масляної плівки, що змащує стінки циліндрів, американські конструктори запропонували використовувати газову подушку. Концепція полягала у створенні мікроскопічного зазору між поршнем і стінкою циліндра. Завдяки руху поршня та спеціальним канавкам у цей зазор затягувалося повітря, створюючи самопідтримувану «газову плівку», яка б і розділяла рухомі частини, запобігаючи їхньому контакту та зносу.

Щоб така система працювала, потрібні були незвичайні матеріали. Патент передбачав широке використання керамічних компонентів, зокрема для головки блоку циліндрів, поршнів та клапанів. Деталі з таких матеріалів, як спечений нітрид кремнію та карбід кремнію, мають низьку теплопровідність. Це дозволяло двигуну утримувати тепло всередині камери згоряння і працювати при екстремально високих температурах, що теоретично підвищувало його ефективність. Менше паразитних втрат, відсутність рідин для змащення та охолодження — все це обіцяло чистіший вихлоп та простішу конструкцію.

У документації описувалися поршні без кілець та зазори на рівні мікронів — близько однієї тисячної дюйма. Форма поршня та циліндра мала радіальний конус. Під час руху поршня в’язке тертя затягувало повітря в зазор, а конічна форма локально стискала його. Це створювало рівномірне поле тиску, що утримувало поршень на повітряній подушці товщиною в тисячні частки дюйма, виконуючи роботу, яку зазвичай робить моторне мастило.

Розробники передбачили й слабкі місця. Під час тактів впуску та випуску тиск у циліндрі низький, тому газова плівка стає слабкою. У ці моменти, а також під час холодного запуску, конструкція покладалася на надзвичайно гладкі та тверді зносостійкі поверхні, щоб пережити короткочасний контакт металу з металом. Проте, як тільки двигун виходив на робочі оберти, газова подушка повністю брала на себе навантаження, а прорив газів у картер падав до мінімальних значень.

На папері переваги були очевидними: відсутність поршневих кілець та системи змащення значно знижувала тертя. Неохолоджуваний блок ефективніше утримував тепло, перетворюючи більшу його частину на корисну роботу. В результаті мав вийти гарячіший, економічніший та екологічніший агрегат, позбавлений складнощів, пов’язаних з використанням мастила.

Однак реальність виявилася набагато складнішою. Підтримання стабільного мікронного зазору між розпеченим поршнем і циліндром — це метрологічний кошмар. Зазор постійно змінюється під впливом температури та навантажень. Хоча кераміка стійка до спеки та корозії, вона крихка, дорога в обробці та вимагає неймовірної точності, що робить масове виробництво економічно невигідним.

Існувала й проблема низьких обертів. Ефективність газової плівки прямо залежала від швидкості руху поршня, тому запуск та робота на холостому ходу були небезпечними зонами, де ризик контакту поверхонь був максимальним. Будь-яка мікроскопічна частинка бруду чи нагару в зазорі могла миттєво пошкодити прецизійні поверхні. Крім того, сучасний двигун потребує мастила не лише для змащення, а й для охолодження компонентів та роботи гідравлічних систем, наприклад, приводу зміни фаз газорозподілу.

Зрештою, головною перешкодою стала екстремальна робоча температура, що сягала 1600 градусів. Управління таким нагрівом та термічним розширенням деталей виявилося надскладним завданням. Через ці виклики патент давно закінчився, а повністю безмасляний автомобільний двигун так і не з’явився. Проте ця смілива ідея не зникла безслідно, надихнувши інженерів на подальші пошуки способів зниження тертя та підвищення ефективності двигунів внутрішнього згоряння.

Підписуйся на наш Telegram-канал

Також вам можуть бути цікаві наступні публікації

Більше, ніж здається: як решітка радіатора впливає на авто – Автоновини
АВТО

Більше, ніж здається: як решітка радіатора впливає на авто – Автоновини

22.10.2025
Рекордні темпи продажів електромобілів фіксують у всьому світі – Автоновини
АВТО

Рекордні темпи продажів електромобілів фіксують у всьому світі – Автоновини

16.10.2025
Toyota оголосила ворога дизелю — і це не електрика – Автоновини
АВТО

Toyota оголосила ворога дизелю — і це не електрика – Автоновини

17.09.2025
Porsche Cayenne Electric отримає бездротову зарядку – Автоновини
АВТО

Porsche Cayenne Electric отримає бездротову зарядку – Автоновини

04.09.2025
наст.
Усі ВЛК в Україні відтепер проводитимуть за єдиним стандартом – Свириденко

Усі ВЛК в Україні відтепер проводитимуть за єдиним стандартом – Свириденко

Вигідніше за сигарети й алкоголь. У поліції розповіли про зміну ринку української контрабанди

Вигідніше за сигарети й алкоголь. У поліції розповіли про зміну ринку української контрабанди

Економіка: Львів взяв величезний валютний кредит у європейського банку, щоб купити автобуси у місцевого виробника

Економіка: Львів взяв величезний валютний кредит у європейського банку, щоб купити автобуси у місцевого виробника

Бізнес.

НБУ затвердив нові правила для учасників платіжного ринку

НБУ затвердив нові правила для учасників платіжного ринку

22.04.2025
Укрпошта змінює правила отримання пенсій

Укрпошта змінює правила отримання пенсій

07.06.2025
Скільки б ви отримали, інвестувавши $1000 в Intel на початку 2025 року

Скільки б ви отримали, інвестувавши $1000 в Intel на початку 2025 року

20.09.2025
НБУ застосував заходи впливу до двох фінкомпаній

НБУ застосував заходи впливу до двох фінкомпаній

25.07.2025
лого Міжгір'Я

Meta представила нові розумні окуляри Ray-Ban: чим особливі та яка ціна

19.09.2025

Спорт.

Станіслав Демків – у символічній збірній 9-го туру VBET Першої ліги – Спорт

Станіслав Демків – у символічній збірній 9-го туру VBET Першої ліги – Спорт

07.10.2025
Василь Ковальчук потребує допомоги! – Спорт

Василь Ковальчук потребує допомоги! – Спорт

30.09.2025
Долинський “Нафтовик” зіграє в Кубку України – Спорт

Долинський “Нафтовик” зіграє в Кубку України – Спорт

12.07.2025
лого Міжгір'Я

Тамара Смбатян: “З кожною грою крокуємо вперед” – Спорт

08.04.2025
Микола Байдюк – арбітр матчу “Прикарпаття” – “Діназ” – Спорт

Микола Байдюк – арбітр матчу “Прикарпаття” – “Діназ” – Спорт

17.04.2025

Увага! Увесь контент, включно зі статтями та публікаціями, представлений на порталі, розрахований виключно на аудиторію, яка досягла 21 року. Інформація призначена для повнолітніх користувачів і не рекомендується для перегляду особам молодше зазначеного віку.


Категорії

  • АВТО
  • Без категорії
  • БІЗНЕС
  • ЕКОНОМІКА
  • ЗДОРОВ'Я
  • КУЛЬТУРА
  • МУКАЧЕВО
  • СПОРТ
  • СУСПІЛЬСТВО
  • ТЕХНО
  • УЖГОРОД

Позначки

Apple Watch 2 Best iPhone 7 deals Buying Guides CES 2017 iOS 10 iPhone 7 Nintendo Switch Playstation 4 Pro Sillicon Valley новини Сваляви новини Хуста

Останні публікації на порталі

BEDNAR FENIX працює цілий рік: від стерні до глибокого рихлення – Техніка

BEDNAR FENIX працює цілий рік: від стерні до глибокого рихлення – Техніка

29.10.2025
Технологія RealCoverage зменшить витрати на ЗЗР до 50% – Техніка

Технологія RealCoverage зменшить витрати на ЗЗР до 50% – Техніка

29.10.2025
  • Про портал
  • Реклама
  • Політика конфіденційності
  • Контакти

© 2016-2025 СТУДІЯ Міжгір'Я

No Result
View All Result
  • Головна
  • УЖГОРОД
  • МУКАЧЕВО
  • ЕКОНОМІКА
  • СУСПІЛЬСТВО
  • ЗДОРОВ’Я
  • СПОРТ
  • КУЛЬТУРА
  • БІЗНЕС
  • АВТО
  • ТЕХНО

© 2016-2025 СТУДІЯ Міжгір'Я