Від модульних основ для скейтбордів до кабін, керованих програмним забезпеченням, автомобілі перетворюються на контейнери, пікапи та все, що між ними. Уявіть собі седан, що світиться, як космічний корабель. Пікап, що трансформується в позашляховик. Мініатюрний міський автомобіль, прикрашений мультяшною графікою та накладками Lego на приладовій панелі.
Колись дивні, ці конструкції зараз сходять з конвеєрів, особливо в Китаї, найбільшому та найекспериментальнішому автомобільному ринку світу. Тут виробники електромобілів (EV) ставляться до автомобіля як до творчого середовища, а не до механічного обмеження. Форми часто дивовижні, навіть химерні, але це не просто стилістичні трюки. Натомість вони демонструють глибшу інженерну революцію, яка усунула багато механічних кайданів, що диктували зовнішній вигляд і відчуття автомобілів протягом понад століття.
Шасі скейтборда: Інженерія, що стала полотном
Плоске, автономне шасі, схоже на скейтборд, є основою цієї свободи. Його акумуляторний блок розкинувся по підлозі, як палуба, а компактні електродвигуни розташовані на осях. Підвіска, електроніка та проводка зміщені в одну тонку плиту. Над цією плитою дизайнери бачать лише «циліндр» – знімний корпус, який може приймати майже будь-яку форму, не змінюючи апаратне забезпечення під ним.
Маючи одну спільну платформу, автовиробник може створити седан, позашляховик або пікап, просто змінивши корпус та налаштувавши програмне забезпечення, подібно до того, як виробники комп’ютерів створюють різні корпуси навколо однакових друкованих плат.
Скейтборд також змінює пропорції. Немає громіздкого блоку двигуна, який би змушував його тягнутися до довгого капота чи високого обтічника, немає тунелю карданного валу, що псує вигляд підлоги салону, і немає трансмісії, що працює спереду назад. Колеса можна змістити в кути автомобіля, звіси зменшуються, а салон стає просторішим.
Навіть невеликі автомобілі мають ідеально рівну підлогу, що позбавляє горба, який колись доводилося долати пасажирам на задніх сидіннях. Опускання акумулятора до основи також знижує центр ваги, дозволяючи інженерам налаштовувати комфорт їзди та керованість, не турбуючись про масу двигуна у верхній частині.
Таке компонування відкриває нові ідеї для зберігання речей. Там, де колись був радіатор, з’являється «багажник», що залишає щедрий простір для енергії зіткнення, оскільки двигун не втручається в носову частину. Розробники акумуляторів ще більше посилюють конструкцію. «Основное» шасі CATL з’єднує елементи безпосередньо з конструкцією, стискаючи більше енергії в ту саму область або зменшуючи профіль автомобіля.
Tesla та BYD дотримуються схожих стратегій «від комірок до кузова». Зменшення ваги та простору впливає на дизайн: тонші дахи, більше скла, ширші отвори або панорамні панелі стають можливими, водночас дотримуючись норм безпеки.
Це теж варте вашої уваги – IVECO анонсувала випуск електричних фургонів eJolly та eSuper Jolly
Як обладнання для електромобілів звільняє простір в салоні
Якщо важку техніку прибрати з дороги, кабіни можуть трансформуватися. Системи керування по електропроводці замінюють механічну колонку електронними сигналами, дозволяючи використовувати вилки або прямокутники замість коліс та значно зменшуючи розмір приладових панелей. Lexus вже продає вісь рульового керування з електричним керуванням, а майбутні версії можуть повністю складатися в автономному режимі. Електронне гальмування та електронні дроселі усувають більше деталей, звільняючи простір на підлозі та дозволяючи дизайнерам переосмислити розташування педалей або приховати педалі, коли переважатиме автономне керування.
Оскільки програмне забезпечення встановлює передатні числа керма та відчуття педалей, характер водіння автомобіля більше не є замороженим на заводі. Оновлення, що надходять через Інтернет, можуть пом’якшити підвіску, покращити прискорення або додати нові режими. Освітлення та теми дисплея можуть змінюватися від заспокійливих синіх кольорів в еко-режимі до агресивних червоних у спортивному режимі. У висококласних електромобілях завантажувані оновлення вже змінюють звукові профілі, графіку салону або навіть розблоковують підвищення продуктивності.
Програмно-визначені транспортні засоби та свобода керування автомобілем по електропроводці
Термін «програмно-визначений транспортний засіб» сигналізує про те, наскільки глибоко код зараз формує те, ким є автомобіль. Там, де колись інженери прокладали гідравлічні лінії, кабелі та вали, тепер вони пишуть програмне забезпечення. Автоматичне екстрене гальмування, утримання смуги руху та втручання в сліпі зони враховуються в оцінках безпеки Euro NCAP, зміщуючи акцент з виживання в зіткненнях на їх запобігання.
Технологічні компанії бачать чудову можливість у цій трансформації. Sony, провідний постачальник датчиків та екранів, об’єднується з Honda над майбутнім Afeela 1, залишаючи розробку шасі Honda, тоді як Sony зосереджується на електроніці та інтерфейсі.
Автономність ще більше підвищує ставки. У своєму попередньому випуску «роботаксі» Tesla 2024 року обіцяла безкермові та безпедальні транспортні засоби до 2026 року. Waymo прагне тієї ж мети виключно за допомогою програмного забезпечення. Якщо такі системи коли-небудь зроблять аварії майже неможливими, дизайнери можуть одного дня відмовитися від традиційних зон деформації та подушок безпеки, вивівши естетику та комплектацію на невідомі сьогодні території.
Нові гравці та модульне мислення трансформують ринок
Постачальники акумуляторів самі можуть стати постачальниками платформ. Готові до використання конструкційні шасі CATL можуть дозволити стартапам або технологічним фірмам уникнути дорогого та трудомісткого етапу будівництва автомобіля з нуля. Slate Automotive, за підтримки Джеффа Безоса, пропонує двомісний пікап вартістю 20 000 доларів, який власники можуть переналаштувати на позашляховик за допомогою комплектів кріплення болтами та змінних панелей.
Це теж варте вашої уваги – Представлений вантажний Toyota Land Cruiser 250
Ультрадешевий Ami від Citroën та схожий на бульбашку Micro Microlina завоювали густонаселені європейські міста мінімалістичним корпусом, ідентичними передніми та задніми панелями, а також дверима, що відкриваються в протилежних напрямках, що дозволяє вдвічі зменшити витрати на оснащення.
Тим часом, бренди продуктивності та класу люкс переосмислюють старі значки, надаючи їм нових форм. Cybertruck від Tesla з нержавіючої сталі повністю відмовляється від вигинів, його самонесучий екзоскелет можливий лише тому, що електромобілю не потрібен великий моторний відсік. Концепт Grandsphere від Audi перетворює автономний флагман на салон зі складним кермом.
Радикальні дизайни: від космічних кораблів до мультяшних мікроавтомобілів
Китайські автосалони пропонують живий каталог можливостей. Розкішний GT HiPhi Z від Human Horizons приховує активні аеродинамічні крила, кермо заднього виду та повнорозмірну світлову смугу за кіберпанківським кузовом та ефектними задніми дверима у формі крила чайки. Міський автомобіль Xiaoma від Bestune виблискує яскравими мультяшними лівреями всередині та зовні, навіть дозволяючи пасажирам збирати творіння з Lego на приладовій панелі.
Wuling Hongguang Mini EV, безперервний лідер продажів, випускає нескінченну кількість версій у стилі поп-культури та має трансформований дах, перетворюючи транспорт на модний аксесуар.
Не кожна новинка — це науково-фантастична пихатість. Morris воскрешає свій класичний фургон J-type як електромобіль з ретро-вигинами, тоді як європейські концепти підкапов розглядають автономність як можливість побудувати симетричні кабіни, які більше схожі на вітальні, ніж на автомобілі. Навіть роботи для балансування двох коліс, такі як прототип UMV у стилі BMX від Інституту RAI, натякають на те, що майбутні «автомобілі» можуть взагалі не їздити на чотирьох колесах.
Як може виглядати машина завтрашнього дня
Звільнені від компонування двигунів та збагачені програмним забезпеченням, дизайнери запитують себе, яким має стати автомобіль. Одне з бачень — це гіперефективні автономні капсули та кубоподібні модулі, що ковзають містами, їхні інтер’єри призначені радше для роботи, відпочинку чи розваг, ніж для керування автомобілем. Якщо пасажири сидять один навпроти одного, дивляться фільми на проекторах або потягують напої з вбудованих холодильників, то бежеві мінімалістичні простори можуть замінити захаращені приладові панелі.