Видання Bihus.info 26 серпня оприлюднило матеріал, у якому розповіло, що, попри нововведення “Укрзалізниці”, перекупам вдається обходити систему верифікації і скуповувати квитки, зокрема на міжнародні рейси.
Журналісти розповідають, що провели експеримент: придбали квиток на міжнародний рейс у третіх осіб, котрі запевнили, що мають “інструмент, який бачить вільні місця” в потязі нібито навіть тоді, коли в застосунку перевізника їх не показує, а також працюють “навіть тоді, коли офіційна система “лежить”. Тобто в перекупів.
У матеріалі нагадують, що з 1 серпня “Укрзалізниця” на тлі масових скарг українців, які писали в соцмережах, що не можуть придбати квитки на поїзди, ввела верифікацію через “Дія.Підпис” на придбання квитків на п’ять найпопулярніших рейсів в Україні, ще раніше таку верифікацію запровадили в разі купівлі квитків на низку міжнародних рейсів. Це, за заявою перевізника, мало зменшити кількість зловживань під час придбання залізничних квитків.
“Однак у реальності це їм узагалі не заважає. Бо квиток, яким я приїхала сюди, а він був на міжнародний рейс, на який обов’язкова авторизація через “Дію”, мені купили ті ж самі перекупи”, – розповіла авторка матеріалу Світлана Стеценко.
У сюжеті показано, що журналістка змогла сісти в потяг із квитком, який придбала в перекупа. Вона їхала рейсом “Київ – Кишинів” до Жмеринки.
Під час посадки провідниця запропонувала Стеценко окреме купе за додаткову плату. Квиток вартував майже 5 тис. грн, окреме купе – ще 2 тис. грн (від цієї пропозиції журналістка відмовилася).
“Знайти тих, кого можна попросити “нарішати квитки”, яких немає в загальному продажі, виявилося нескладно. Достатньо 3G-інтернету й уміння користуватися пошуком за тегом “Укрзалізниця” в соцмережах. Більш того, люди, які готові знайти вам будь-який квиток, самі приходять у коментарі під дописами людей із проблемами з купівлі квитків. От, наприклад: “Як купити квитки, якщо на той потяг, який мені треба, вони ні разу не відкрилися?” – І увага, одразу відповідь: “Можемо допомогти”. Або інший допис: “Як купити довбані квитки в “Укрзалізниці”? Чому навіть о 8.00 немає їх уже навіть на верхні місця, а деяких просто не допускає до оплати, так би мовити, через баг?” – І увага, відповідь: “Не реклама, але від себе можу порекомендувати класну групу. Надають сервіс у 10 разів краще, ніж УЗ. Сама користувалася декілька разів. Якщо цікаво – пишіть, дам посилання”. Власне, посилання просити не доводиться. Достатньо перейти на цю ж сторінку – і там усе як на долоні”, – розповіла журналістка й показала скріншоти скарг користувачів на пошуки квитків і людей, готових “допомогти”.
Так Стеценко знайшла посилання на закриту групу в Telegram, де пропонують людям “послуги” з викупу квитків. Адміністратори групи стверджують, що вони “не перекупи”. Журналістка написала в таку групу, що шукає квитки на міжнародний рейс, описавши, які саме їй потрібні квитки. Вартість “послуги” перекупів – 1 тис. грн, без урахування ціни самого квитка. Ішлося про моніторинг, авторизацію через “Дію” і викуп квитка.
“А як це хтось авторизується в “Дії” від мого імені? А ніяк. Бо, як виявилося, авторизуватися для купівлі квитка можна через будь-який акаунт, не обов’язково через ім’я того, на кого квиток. Можете, до речі, і ви спробувати. Через свій додаток УЗ ви зможете один раз авторизуватися й купити квиток не собі, а комусь іншому. І, до речі, не один квиток, якщо що”, – прокоментувала Стеценко.
Перекупи знайшли їй квиток наступного дня після її прохання.
“До оплати 4,7 тис. грн. Так, ну за таку суму літаком до Іспанії долетіти можна було б”, – обурилася журналістка. Коли в розмові з перекупами вона висловила сумнів, що квиток буде дійсним, їй відповіли, що мають великий пасажиропотік і тільки за два тижні оформили понад 200 квитків.
Розмірковуючи про те, як перекупам вдалося викупити квиток, журналістка припустила, що вони використовують спеціальний бот, налаштований на пошук потрібних квитків: коли у продажу з’являється вільний квиток, такий бот швидше за людину забронює його. І тоді залишається лише викупити квиток. Написати код для створення такого бота, каже журналістка, не надто складно. Вона навіть знайшла оголошення на сайті для фрілансу, де шукали людину, яка його розробить.
В “Укрзалізниці” пояснюють дефіцит квитків тим, що попит у рази перевищує пропозицію, а брак потягів – критичний, зазначила журналістка.
“У відповіді на наш запит УЗ кажуть, що в порівнянні із 2021 роком зараз пасажирів побільшало в майже 60 разів”, – повідомила вона й нагадала, що перевізник оновлює потяги із 2021 року.
Відтоді УЗ отримала 166 нових вагонів, розповів Стеценко голова правління компанії Олександр Перцовський. 2021 року він заявляв в інтерв’ю “Інтерфакс-Україна” про плани протягом п’яти років придбати 1 тис. вагонів і відремонтувати інші.
Після виходу сюжету компанія заявила, що перевірила перекупа, якого спіймали журналісти, і заблокувала його акаунт.
“Обліковий запис цього користувача – квиткового спекулянта справді верифіковано через “Дію”. Наразі він уже заблокований антифрод-системою – авторизуватися повторно користувач не зможе, навіть якщо спробує зробити це з іншого пристрою або перевстановить застосунок. Людина, яка віддала (певно, за гроші) свою “Дію” перекупам, сама вже не візьме квитки!” – повідомила пресслужба перевізника.
У релізі додали, що квиток, який придбав перекуп, “міг би купити будь-хто з пасажирів, якби самостійно налаштував моніторинг з автовикупом у застосунку “Укрзалізниці”.
“Усі контакти спекулянтів, згадані у відео, й усі матеріали, які команда Bihus.info зібрала при підготовці сюжету й люб’язно нам погодилася передати, ми також передамо Національній поліції України (у нас є відкрите за нашим зверненням кримінальне провадження проти шахраїв), – продовжили в компанії. – Принагідно попереджаємо: мати справу з перекупами – це лотерея. Обіцяні спекулянтами квитки – часто просто спосіб нажитися на довірливих пасажирах, адже перекупські акаунти блокуються досить швидко, й іноді таке блокування може відбутися раніше, ніж, наприклад, встигне спрацювати офіційний автовикуп “Укрзалізниці”. У сюжеті й розказано, як багатьох ошукують і вони лишаються і без грошей, і без квитків”.
Верифікація через “Дію” в разі купівлі квитків на рейси по Україні діятиме тільки під час літнього сезону, повідомили виданню в “Укрзалізниці”.