???????Велика Паладь – невелике віддалене село на україно-угорському кордоні у Берегівському районі Закарпаття. До нього не ведуть ні міжнародні траси, ані навіть автодороги державного значення – тому якби не можливість перетнути кордон з ЄС, вам, скоріше за все, тут би ніколи не довелося побувати. Досі це була так звана «зеленка» зі сторожовими вежами прикордонників, звідки наряди за допомогою тепловізорів моніторять свою зону відповідальності на відстань до 5 км. Зараз тут запрацював збудований «з нуля» новий контрольно-пропускний пункт: дорога, комунікації тощо.
Наразі КПП – це тимчасові споруди (в народі – «будки»), де прикордонники оформлятимуть людей на виїзд-в’їзд, а митники перевірятимуть вантажі. Надалі він буде розбудовуватися, до травня тут вже мають стояти постійні споруди – на це закладено 80 млн грн з держбюджету. Утім, пропускати людей можна вже – тут із 8:00 до 19:00 очікують до 200 легкових автівок на день та зможуть оформити до 600 людей. Що змінить новий КПП на кордоні, чи вирішить одвічну проблему із чергами та як вплине на життя віддаленого села – в репортажі Укрінформу.
ВКАЗІВНИКІВ ДО НОВОГО КПП ЩЕ НЕМАЄ
Дорогою до Великої Паладі встигаємо відмітити, що про новий КПП, який запрацював щойно 8 квітня, тут поки знає небагато хто. На дорозі – нуль вказівників про те, що такий КПП існує та як до нього потрапити з основних транспортних артерій області. Тож у разі, якщо ви захочете перетнути саме тут кордон з Угорщиною, довіртесь гугл-картам і при з’їзді з міжнародних або державного значення трас орієнтуйтеся на вказівники до КПП «Вилок».
Гугл приведе вас до центру села Велика Паладь, далі карти показують пряму дорогу через поле до вже закордонного угорського села Нодьгодош. Інтуїтивно розуміємо, що рухатися треба нею. Так і їдемо, розраховуючи, у разі чого, спитати в селі. Утім, нагода поставити питання випадає вже на КПП прикордонників перед селом, поки інспектори перевіряють багажник. Відкрити багажник – це стандартне прохання до водіїв у прикордонній зоні після перевірки документів та військового квитка, адже саме там перевозять так званих «ухилянтів», й історій про те, до яких саме маневрів вдаються ділки, котрі на цьому заробляють від 3 до понад 5 тис. доларів, повно у відкритих джерелах та сторінках ДПСУ.
На наше прохання підказати дорогу прикордонник радить їхати весь час прямо, нікуди з головної не звертати – маємо впертися в новий КПП. Так і стається. Виїжджаємо за село, трохи їдемо полем рівненькою асфальтованою дорогою – і впираємося в новий КПП. Традиційні знаки «стоп», побажання щасливої дороги, надписи «Вітаємо в Україні» – все як усюди на КПП на кордонах.
РОБОЧИЙ ЧАС – ІЗ ВОСЬМОЇ РАНКУ ДО СЬОМОЇ ВЕЧОРА
Цей КПП – перший відкритий на Закарпатті за дуже довгий період часу: востаннє в регіоні, який межує з чотирма країнами ЄС, новий КПП на кордоні відкривали 20 років тому!
Ігор Сірий
Підполковник ДПСУ Ігор Сірий каже, що працюватиме він лише в денну пору.
– Восьмого квітня ми розпочали здійснення прикордонного контролю в міжнародному пункті пропуску автомобільного сполучення «Велика Паладь-Нодьгодош». Режим його функціонування – з 8 до 19 години щоденно, планована пропускна спроможність – до 200 транспортних засобів (мова йде лише про легкові авто до 3,5 тонни, – ред.) та до 600 осіб на виїзд та на в’їзд. Нами передбачено дві смуги руху у в’їздному та виїздному напрямках, відповідно, ми облаштовуємо там два робочі місця. Ще два робочі місця є резервними. Огляд авто буде здійснюватися на смугах руху. Персонал наразі нестиме службу в тимчасових спорудах, – каже Ігор Сірий.
Ілля Ніжніков
Присутній на відкритті новий начальник Закарпатської митниці Ілля Ніжніков зазначив, що цей КПП працюватиме наразі як підрозділ митного оформлення митного поста «Вилок».
– Тут уже обладнані робочі місця для митників, які будуть здійснювати оформлення на в’їзд та на виїзд з України. Пункт пропуску повністю під’єднаний до інформаційних систем та готовий до роботи. Наш підрозділ, який забезпечить роботу цього КПП, це вісім осіб, кожна зміна складатиме дві особи. Із навантаженням, яке ми очікуємо тут наразі, вони впораються, – сказав Ніжніков.
ОСНАЩЕНІ РЕНТГЕНАМИ ТА СИСТЕМАМИ ВИЯВЛЕННЯ СЕРЦЕБИТТЯ
Також прикордонники продемонстрували технічні засоби для огляду автомобілів при перетині кордону – за їхньою допомогою виявляють приховані небезпечні або заборонені до переміщення через кордон товари та людей.
Василь Звір
– Наш підрозділ, який нестиме тут службу, забезпечений повним спектром засобів для огляду автомобілів, – каже технік технічних засобів прикордонного контролю головний сержант ДПСУ Василь Звір. – Наприклад, система для виявлення серцебиття людини в закритих приміщеннях «Магнус»: спеціальні датчики виставляються в певних точках до автомобіля, далі пристрій здатен визначити, чи є у прихованих просторах ознаки серцебиття. Також різноманітні сканери з камерами та портативні рентгени, за допомогою яких можна оглянути важкодоступні зони автомобіля та виявити там несанкціоновані товари.
Зазвичай, для того, аби прикордонники застосували ці пристрої, є передумови: спрацьовує собака або ж водій поводиться знервовано, чим викликає підозру.
КОЛИ РОДИЧІ СТАЮТЬ БЛИЖЧИМИ
Перед відкриттям КПП за участі офіційних осіб біля нього збираються кілька сотень людей – представники громади з українського та угорського боку. Співають пісень, тримають прапори України та Угорщини. Власне, саме місцеві жителі є найбільшими наразі «вигодонабувачами» від нового пункту пропуску.
Беньямін Біров
Спілкуємось із жителем Великої Паладі Беньяміном Біровом. Саме його 8 квітня оформили як першого громадянина, що перетнув тут кордон. Цікавлюся, як вплине на життя місцевої громади новий КПП.
– Ми чекаємо на цю подію вже давно. (Тут варто зазначити, що розмовляти про відкриття КПП на кордоні між селами Велика Паладь та Нодьгодош почали понад 11 років тому, – ред.) Особисто для мене це буде дуже зручно, бо я часто перетинаю кордон – раз на тиждень. Тепер мої родичі та друзі стають ближчими. Думаю, що так і користуватимуся ним – раз на тиждень, – каже пан Біров.
На питання, куди, крім як до родичів в Угорщині, зручно виїжджати через цей КПП, місцевий житель каже, що наразі його варто обрати, щоб не їхати далі на «Дяково» і тут через Угорщину потрапити до Румунії. Або ж у разі великих черг на суміжних КПП на угорському кордоні – а вже близько туристичний сезон, коли на «Лужанці» черги тривають по 8-12 годин. У таких випадках громадяни тепер зможуть обрати – зробити гак до сотні кілометрів та виїхати в Угорщину тут, а тоді вже націоналками дістатися потрібного напрямку – чи зекономити на пальному і стояти в черзі.
– Ну а коли за два-три роки в Угорщині дороблять автобан М3, звідси, з Великої Паладі, теж буде зручно до нього добиратися і далі їхати на Будапешт, – каже Беньямін Біров.
ДУЖЕ ВАЖЛИВА ПОДІЯ У ПЕРІОД НЕПРОСТИХ СТОСУНКІВ
Офіційне відкриття КПП з традиційним перерізанням червоної стрічки відбувалося за участі представників держав. Від України – віце-прем’єр з відновлення Олексій Кулеба, заступник керівника ОПУ Віктор Микита, керівники підрозділів митниці, ДПСУ, посол Угорщини, від Угорщини – парламентський державний секретар Модьор Левенте. Говорили, звісно ж, про важливість цього кроку та його символічне значення у важкий для стосунків України та Угорщини час.
Олексій Кулеба назвав відкриття цього КПП «дуже важливою подією».
– Це дуже серйозний і важливий крок для розбудови громад як на українській, так і на угорській стороні, – зазначив урядовець. – З нашого боку це є виконанням стратегії розвитку пунктів пропуску в Україні до 2030 року. Ми послідовно її виконуємо, і сьогодні хочу подякувати угорському уряду, що вони пішли нам назустріч та ми спільно змогли реалізувати цей проєкт. Незважаючи на те, що ми говоримо виключно про пасажирський транспорт, який тут курсуватиме з 8 до 19 години, ми бачимо перспективу в розбудові та розвитку цього пункту пропуску. Сьогодні говоримо про те, що це дуже символічний крок, котрий на фоні наших взаємовідносин дає дуже позитивний імпульс для нашої взаємодії з Угорщиною. Також треба відзначити, що попри війну ми продовжуємо реалізовувати нашу інтеграцію в ЄС, де розбудова пунктів пропуску є важливою умовою. Ми будемо робити все, аби наші громадяни відчували себе ближчими до ЄС.
РОЗВИТОК ІНФРАСТРУКТУРИ КПП ТРИВАТИМЕ
Олексій Кулеба також відзначив, що наразі на будівництво цього пункту пропуску було витрачено 5 млн грн. У цілому на цей проєкт заплановані 80 млн грн з державного бюджету.
Олексій Кулеба
– Споруди, які ви зараз тут бачите, є тимчасовими, ми будемо продовжувати розбудовувати його і до кінця травня тут буде повноцінний КПП, що відповідатиме проєктним рішенням. Також окремо хотів би сказати: на жаль, фінансування розбудови пунктів пропуску на кордонах у нас було закладено в допомогу, яку ми отримали від наших американських партнерів. Але на сьогодні ми розуміємо, що вона призупинена, тож звернулися до наших європейських партнерів, до європейських банків розвитку з тим, аби нам надали відповідні ресурси для подальшої роботи, – сказав Кулеба.
З його слів, переговори з європейськими партнерами успішно завершилися, тож у міністерстві мають підтвердження, що подальший розвиток інфраструктури пунктів пропуску із української сторони триватиме.
Тетяна Когутич, Укрінформ